Historia
Matka jousitustuotteiden valmistajaksi ja tukkuriksi on ollut pitkä ja monivaiheinen polku. Alussa Totaltek Ky toimi teknisen suunnittelun alueella ja vasta vuodet ovat kypsyttäneet meistä ajo-ominaisuuksien muokkaajia.
Insinöörit asialla
Totaltek ky perustettiin vuonna 1987 ja tuottamaan suunnittelupalveluita teollisuudelle ja kehittämään sen ohessa tuotteita kilpakelkkoihin.
Pian Erik Ahmasalon ja Seppo Tiittasen perustama omistama yritys kääntyi toiminnaltaan yhä enemmän kohti kaksitahtimoottorien virityspajaa. Näinä joka lajin moottorivirityksen kulta-aikoina touhuttiin karting-autojen, rataveneiden, RR-pyörien, motocross-pyörien, kiihdytyspyörien, ilmatyynyalusten, ultrakeveiden lentolaitteiden ja moottorikelkkojen moottoreiden parissa. Tuolloin puheluja tuli jatkuvasti niin kotimaasta kuin ulkomailtakin ja neuvoja kyseltiin jos jonkinlaiseen projektiin aina moottorisahan virityspakoputken tekoon saakka. Kokemusta tuli monelta alueelta, mutta leipä oli tiukassa.
Erik myi osuutensa Totaltekistä Sepolle vuonna 1992 ja veti sen jälkeen Rovaniemen Ammattikorkeakoulun Arctic Power hanketta, jossa synnytettiin upeissa laboratoriossa tietoa kylmien olosuhteiden vaikutuksesta moottorien ja ajoneuvojen jousituksen toimintaan.
Työtä kelkkateollisuudelle
Kehityimme muutamassa vuodessa kaksitahtimoottorin virityksessä sille tasolle, että Lynxin tehdas alkoi tilaamaan tuotantokelkkojen pakoputkien suunnittelua ja kilpakelkkojen moottoreiden virityssarjoja meiltä. Syntyi läppäventtiiliohjattu ilmajäähdytteinen moottori Rotax 554. Sillä voitettiin jo lukuisia eri maiden moottorikelkkacrossin mestaruuksia. Varsinainen huipputuotteemme oli kuitenkin vuonna 1996 myyntiin tullut nestejäähdytteinen Rotax 747, joka saavutti legendaarisen maineen snowcrossin harrastajien keskuudessa. Sillä ajettiin kuusi perättäistä Euroopan mestaruutta kolmen eri kuljettajan toimesta.
Kelkkakilpailut muuttuivat vähitellen vakiokelkoille tarkoitetuiksi ja vuosi vuodelta tehokkaampien tuotantokelkkojen virittäminen kävi tarpeettomaksi. Lopulta tuli hetki, jolloin moottorin virittäminen ei ollut enää mielekästä ja leivän saaminen sillä näytti tulevaisuudessa toivottomalta. Niinpä snowcrossin voittosarjan katkaisi vetäytymisemme viritysbisneksestä vuosituhannen vaihteessa. Samalla lopetimme pakoputkien kehitystyön moottorikelkkateollisuudelle ja teimme rohkean hypyn jousituksen pariin.
Jousituksen toiminnan opettelua
Pääsimme WP Suspensionin tuotteiden Suomen maahantuojaksi vuoden 1998 alussa. Olimme toimineet merkin jälleenmyyjänä jo pitkään, mutta tietämyksemme jousituksesta oli silloin sangen pinnallista. Aluksi pelkän vaimentimen suunnittelu oli vaikeaa, sen säätöjen tekemisestä puhumattakaan. Pian opimme sen verran, että vaimennuksen säätöjen kehittämisestä ja niiden testaamisesta tuli työn haastavin osa.
Vuonna 2010 WP:n iskunvaimentimien valmistus siirtyi Hollannista Itävaltaan, eivätkä pitkät henkilökohtaiset suhteet WP Suspensionin työntekijöihin enää auttaneet meitä jatkamaan WP:n kelkkaiskunvaimentimien valmistusta Suomessa. Itävallassa toimintaa ryhtyi pyörittämään kokonaan uusi henkilökunta ja huomasimme hyvin nopeasti, että WP:n kelkkavaimentimien taru oli lopussa. Oli aika ottaa pienelle yritykselle valtava riski ja hypätä iso askel eteenpäin iskunvaimentimien rakentamisessa.
Oma iskunvaimenninmerkki
Yllytimme WP:n entisiä työntekijöitä perustamaan uuden tehtaan ja panimme kaiken peliin tilaamalla kesällä 2010 ison kasan iskunvaimentimien komponentteja samaan aikaan perustettavalta uudelta yritykseltä. Sen nimeksi tuli Tractive Suspension BV ja siinä oli osakkaina neljä WP:n kovimman luokan jousitusammattilaista. He olivat tehneet edellisen kevään aikana meidänkin nähtäväksi mallivaimentimen, joka näytti oikealta, mutta oli tyhjä sisältä. Melkein kaikki osat piti suunnitella alusta lähtien uudelleen ja testata tuotantokuntoon vasta tilauksemme jälkeen. Riski oli suuri, mutta onneksi asialla olivat ennestään tutut alan ammattilaiset.
Jo kolmantena valmistusvuonna toimitimme iskunvaimentimia sataan kelkkaan ja mönkijään. Niillä ajettiin kansallisia mestaruuksia ja Niko Korsumäki voitti kautta aikojen ensimmäisen ajetun enduron Euroopan Mestaruuden vaimentimillamme vuonna 2013. Olimme päässeet pahimman yli ja vaimennintuotanto pyöri taas normaalilla rutiinilla. Kiitos siitä kaikille työssä mukana olleille, ilman heidän apuaan emme olisi selvinneet tänne saakka.
Ohjarien valmistus kehittyy koko ajan
Teimme ensimmäiset ohjarit ”polven päällä” taivuttaen ja nestekaasutoholla juottaen hallin lattialla vuonna 1987. Ne maalattiin spray-maalilla ulkona pakkasessa ja toimitettiin pakkaamattomana asiakkaille. Matka siitä nykyaikaan on ollut pitkä. Nyt niiden valmistus on tasaisesti ympäri vuoden pyörivää sarjatuotantoa, jossa käytetään paljon vain tähän tarkoitukseen tehtyjä erikoislaitteita. Vuoden 2013 hankintamme oli kovametalliohjareiden valmistamiseen rakennettu täysautomaattinen juottokone, joka induktiokuumentaa juotoskohdan ja tekee tuotteistamme entistä tasalaatuisempia. Työn tuottavuus on alkuaikoihin verrattuna moninkertainen ja tuotteiden laatu korkeampi.
Totaltekistä tulee brändi
Ohjareista on tullut vuosien kuluessa merkkituote, joka tunnetaan ympäri pohjolaa. Juuri niiden avulla Totaltek on noussut vähitellen arvostetuksi toimittajaksi Suomessa ja ulkomailla. Jousitustuotteet ja varsinkin menneiden aikojen moottorien virityssarjat ovat vain suppeaa sisäpiiriä varten, mutta Totaltek-ohjarit tuntevat kaikki kelkkailun harrastajat.
Toiminta-ajatus
Totaltek on keskittynyt palvelemaan moottoroidun vapaa-ajan harrastajia. Tuotteillamme parannetaan ajo-ominaisuuksia ja sen myötä harrastuksen turvallisuutta. Totaltek on tänä päivänä kansainvälisesti tunnettu merkki ja myymme tuotteitamme kattavan jälleenmyyjäverkon kautta Eurooppalaisille kelkkailun harrastajille.
Työtä moottoriurheilun parissa
Yrityksen omistaja Seppo Tiittanen ajoi motocrossia harrastustasolla 70-luvun puolesta välistä aina Totaltekin alkuvuosiin asti. Vaikka hänen työuraansa on mahtunutkin jakso teollisuusautomaatiota, on moottoriurheilu aina ollut se tärkein kiinnostuksen kohde. Tätä taustaa vasten on luonnollista, että Totaltekin toiminta on aina kietoutunut moottoreiden ympärille.
Totaltekin toisen pitkäaikaisen työntekijän Annukka Tiittasen tausta oli taiteiden ja käsityön parissa. Sepon siskona hän oli kuitenkin seurannut moottoriurheilua jo pitkään ja tunsi kenttää laajasti. Annukka ehti tehdä työskennellä yrityksessä 25 vuotta, kunnes sai äkillisen sairaskohtauksen työpaikalla ja menehtyi myöhemmin saamiinsa vammoihin.
Annukan jätämää aukkoa paikkaamaan tuli syksyllä 2018 Sepon kummipoika Juho Kivelä, joka on siitä lähtien vastannut ohjariden valmistuksesta. Juholla on IT-alan tausta ja hänen tehtävänään on myös yrityksen tietojärjestelmien kehitys.
Pieni yritys osana elämänmuotoa
Totaltekin tavoitteena on pysyä kahden työntekijän yrityksenä, jolloin sen joustavuus ja elämäntapa-yrittäminen on parhaimmillaan. Koska liikevaihtomme kasvaa koko ajan, ulkoistamme toimintoja yhä lisää työpaineiden kasvaessa ajoittain liian suuriksi.
Jälleenmyyjäverkko ja huoltopisteet
Olemme siirtäneet käytännön myyntityötä mahdollisimman paljon jälleenmyyjillemme. Tällöin voimme keskittyä omaan osaamisalueeseemme, joka on tuotteiden kehittäminen ja testaus. Kovametalliohjareiden valmistuksen olemme pitäneet lähes kokonaan itsellämme sen vaatiman joustavuuden ja tarkkuuden vuoksi. Valmistamiamme kovametalliohjareita ja iskunvaimentimia myydään Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Itävallassa, Tsekinmaassa, Espanjassa ja Venäjällä. iskunvaimentimia huolletaan noin kolmessakymmenessä huoltopisteessä ja huollamme itse vain testityössä mukana olevien asiakkaittemme ja suoraan loppukäyttäjille myymämme vaimentimet.
Tekniikkaa ja testausta
Pyrimme kehittämään tietämyksemme tasoa koko ajan ja hankimme uutta välineistöä testauksen avuksi. Meillä on yksi Suomen parhaista kaupallisessa käytössä olevista iskunvaimennin-dynamometreistä. Sillä voimme tehdä ison osan vaimentimien testaustyöstä sisätiloissa. Se myös nopeuttaa uusien tuotteiden kehittämistä. Käytössämme on myös tiedonkeruujärjestelmä, jonka avulla saamme tietoa jousituksen toiminnasta ajotilanteessa.
Tulevaisuuden haasteet
Kovametalliohjarien valmistaminen on kuin leipurin työ. Sitä tullaan tarvitsemaan aina. Aktiiviset harrastajat parantavat kelkkojensa ajo-ominaisuuksia suksia ja ohjareita vaihtamalla. Reiteillä on kiviä ja hiekkaa, ohjarit kuluvat ja uusia tarvitaan. Totaltekin ohjari on jatkossakin varma valinta ja kilpailukykyinen myös hinnaltaan.
Moottorien suorituskyvyn kasvattaminen vaikeutuu vuosi vuodelta. Siksi paras tapa lisätä kilpakelkan vauhtia on parantaa sen ajo-ominaisuuksia. Laadukkaat iskunvaimentimet toimivat myös reittiajon rauhallisessa menossa vakiovaimentimia paremmin. Lajista riippumatta pitkälle ehtineet harrastajat ja huipputason kisateamit ovat tämän jo ymmärtäneet ja siksi jousitustuotteiden valmistajien tulevaisuus näyttää valoisalta.
Iskunvaimentimien kauppa lisääntyy maailmalla nopeasti ja niiden tekniikka kehittyy reipasta vauhtia. Muutaman vuoden sisällä tullaan siirtymään sähköisesti ohjattuihin iskunvaimentimiin ja pian on käsillä hetki, jolloin sama jousitus toteuttaa ikuisen unelman: se sopii sekä isoisän pilkkireisulle, että pojanpojan kisa-ajoon.