Usen kysyttyä
Kallein ohjari ei ole paras vaihtoehto. Liian pureva ohjari saattaa pilata matalaharjaisella matolla varustetun kelkan ajettavuuden. Ilman kovametalleja oleva ”Zero” on valintana heillä, jotka joutuvat ajamaan työssään kivikkoisessa maastossa vähän lumen aikaan. Totaltekin ”Sport”, ”Touring” ja ”Utility” -ohjarit on tarkoitettu leppoisaan retkeilyyn ja työkäyttöön. Eniten myyty ”Racing” -tyyppi sopii parhaiten reippaaseen reittiajoon ja on hyvä kompromissi pidon ja tarvittavan ohjausvoiman välillä. ”spriNt” -ohjarit ovat parhaimmillaan kilpakäytössä tai reitillä kovaa ajettaessa. ”snoCross”-ohjareita suosittelemme niille jotka haluavat huipputarkan ohjauksen tai ovat laittaneet kelkkaansa korkeaharjaisen telamaton.
Meillä on kaksi syytä valmistaa ohjarit lujasta kromi-molybdeeni-teräksestä. Ensimmäinen on näin saatu erinomainen kulutuskestävyys, joten emme tarvitse kulutuspaloja suojaamaan perusmateriaalia nopealta kulumiselta. Toinen syy käyttää lujaa terästä on sen iskunkestävyys. Pehmeästä teräksestä valmistetut ohjarit taipuvat kiveen ajettaessa, mutta Totaltekin ohjarit pysyvät suorina.
Myötäpäivään loppuun saakka kierretty nuppi on jäykimmässä asennossa ”0”. Vaimennuksen säätö löysimpään asentoon ”16” tapahtuu kiertämällä nuppia 16 napsausta vastapäivään tästä asennosta.
Jokaisessa säätönupissa on vähintään 16 asentoa, mutta joissakin yksilöissä saattaa niitä olla jopa 20 kappaletta. Tämän vuoksi tapa, jossa nuppi käännetään ensin täysin auki ja sen jälkeen tietty määrä kiinnipäin tuottaa säätönupin asennon, joka saattaa poiketa halutusta neljäkin napsausta. Tämän vuoksi on tärkeää säätää nuppi ensin kiinni ja avata sitä sen jälkeen haluttu määrä napsauksia.
Testitiimimme tekee paljon työtä, jotta jousitus toimisi parhaiten kaikkien säätönuppien ollessa asennossa ”8”. Kun ostat käytetyt Totaltekin iskunvaimentimet, käännä niiden nupit ensin asentoon ”8” ja mene vasta sitten koeajolle.
Normaaliin reittiajoon suosittelemme aina ”Sport”-säätöisiä iskunvaimentimia. ”Enduro”-säätö on tarkoitettu vain PRO-luokan kilpaenduroon ja se ei toimi normaalissa reittiajossa. Myös alempien kilpailuluokkien kuljettajien kannattaa ajaa kilpaa ”Sport”-säätöisillä vaimentimilla.
Huoltotarve riippuu paljon ajotavasta ja reitin vaativuudesta. Normaalin reittikelkkailijan kannattaa huoltaa suksen vaimentimet 4000 km ja alustan vaimentimet 2000 km välein. Endurotyyppisessä ajossa vaimentimet joutuvat koville ja niiden järkevä huoltoväli on puolta lyhempi.
Kelkkavaimentimilla on kahden vuoden materiaali- ja valmistusviat kattava takuu. Se on voimassa jos vaimentimet huolletaan vähintään kerran vuodessa Totaltekin valtuuttamassa huoltoliikkeessä. Kilpailukäytössä olleilla vaimentimilla ei ole takuuta.