Testaamme koko ajan uusia ideoita ja otamme niistä parhaat käyttöön Totaltekin iskunvaimentimissa. Tällä tavoin pysymme kehityksen kärjessä ja säilytämme paikkamme vaativien kuljettajien ykköstoimittajana.

Aloitimme Totaltekin iskunvaimentimien suunnittelun puhtaalta pöydältä vuonna 2010 ja loimme ”Original”-sarjan vaimentimet. Evoluutio on edennyt vaihe kerrallaan ja valmistamme nyt jo ”D”-sarjan vaimentimia. Niiden rakenne poikkeaa jo paljon alkuperäisistä iskunvaimentimista ja ne ovat toiminnaltaan ja kestävyydeltään yhä parempia. Kehitys ei tietenkään pysähdy tähän, vaan näemme tulevaisuudessa vielä monta nerokasta parannusta Totaltekin vaimentimien rakenteessa.

 

Totaltekin iskunvaimentimien rakenteessa on tapahtunut tuotesarjasta toiseen selvät muutokset. Nämä samat muutokset tehtiin kaikkiin kyseisen sarjan vaimentimiin ajoneuvon merkistä ja mallista riippumatta. Tämän vuoksi kannattaa katsoa vaimentimen tiivistepään kannesta, mistä iskunvaimentimien sukupolvesta on kyse. Varaosanumeron lopussa oleva kirjain kertoo sukupolven, mutta ensimmäisistä Original-sarjan vaimentimista tämä kirjain puuttuu. Alla oleva lista kertoo tarkemmin millaisesta vaimentimesta on kyse.

Original

Original on ensimmäinen myyntiin tullut Totaltekin vaimenninsarja ja se on rakenteeltaan hyvin lähellä Tractiven valmistamia moottoripyörän iskunvaimentimia. Suurin ero niihin on pakkasta kestävät tiivisteet ja muovinen sylinteriputken suojaholkki. Myös silmälaakerien tiivisteet on valmistettu uretaanista Tractiven käyttämän O-renkaan sijaan

Original

Vaihdoimme A-sarjan vaimentimiin uuden tiivistepään. Siinä on männänvarren pinnalta huulitiivistettä paremmin lunta ja jäätä kaapiva vihreä erikoispyyhkijä. Levensimme tiivistepään ja sylinteriputken pään välistä tukipintaa kasvattamalla tiivistepään halkaisijaa. Tämän vuoksi myös sylinteriputken suojaholkki vaihtui uuteen suurempireikäiseen malliin.

 

• A-sarjan tiivistepään voi asentaa Original-sarjan vaimentimeen seuraavien päivityssarjojen avulla:

 

 

Lisäsimme hitaan liikkeen puristusvaimennuksen LS-säätimeen PRV-ylipaineventtiilin, joka estää vaimentimen sisäisen paineen kasvun liian korkeaksi. Se päästää öljyn virtaamaan säätimen neulan ohi hyvin suurilla männänvarren nopeuksilla.

 

• Uuden PRV-tyypin LS-säätimen voipäivittää Original-sarjan vaimentimiin seuraavalla päivityssarjalla:

 

Korvasimme kaksoiskartiolla toteutetun nopean liikkeen HS-säätimen shimmipakan avulla toimivalla mallilla. Original-sarjan vaimentimessa kartio kului vähitellen ja sen puristusvaimennus pehmeni kulumisen edetessä. Shimmimallissa ei ole tätä ongelmaa.

 

• Original-sarjan vaimentimiin kannattaa vaihtaa aina huollon yhteydessä uusi puristusvaimennuksen säätöpakka ja shimmimallin HS-säädin. Se tapahtuu helpoiten seuraavien päivityssarjojen avulla:

 

 

 

 Muutimme jousen esijännityksen säätömutterin oranssiksi. Ajatuksena oli muuttaa vaimentimen visuaalista ilmettä siten, että kaikki säätöosat ovat värillisiä.

 

• Oranssi säätömutteri löytyy kaupasta varaosanumerolla:

 

Vaihdoimme sylinteriputken lukitusmutterin värin jousellisissa vaimentimissa mustaksi. Se näyttää paremmalta oranssin säätömutterin kanssa.

 

• Mustan lukitusmutterin varaosanumero on:

 

B-sarja

Paransimme vaimentimien erottumista valokuvissa muuttamalla sen lisäsäiliön oranssiksi.

 

• Oranssin väristen lisäsäiliöiden varaosanumerot ovat seuraavat:

 

 

C-sarja

• Teimme suuren rakenteellisen muutoksen luopumalla tiivistepään kierrekiinnityksestä. Lukkorengas on kierrettä varmempi tiivistepään kiinnitystapa snowcrossissa, jossa kuormitukset ovat valtavat ja vaimentimen rikkoontuminen saattaa kuljettajan alttiiksi vakavalle loukkaantumiselle.

 

• Otimme jälleen käyttöön huulitiiviste-tyyppisen pyyhkijän ja lisäsimme samalla tiivistepään kanteen messinkisen jään murskaajan. Se estää männänvarren pinnalle jäätyneen vesikalvon työntymisen vaimentimen sisään.

 

• Tätä muutosta ei voi tehdä vaimentimeen vaihtamatta samalla sen sylinteriputkea. Tarvittavien osien määrä on sen verran suuri, että emme pidä aiempien sarjojen vaimentimien päivittämistä C-sarjaan järkevänä.

D-sarja

• Muutimme vaimentimen perusrakennetta vaimentimen rungon osalta. Rungossa oli aiemmin suuri reikä sylinteriputkea varten. Nyt sylinteriputki kiinnittyy runkoon kierteellä ja silmä on kiinni suoraan rungossa.

 

 Aikaisemman sarjan vaimentimen päivittäminen D-sarjaan edellyttää rungon kalleimpien osien vaihtoa ja siksi siitä saatu hyöty ei vastaa syntyneitä kustannuksia.

• Olimme käyttäneet Original-versiosta saakka alumiinimöykystä suuressa paineessa puristettua sylinteriputkea, jossa itse putki ja sen päässä oleva silmä olivat samaa kappaletta. Rakenne oli hieno, mutta vuosien kuluessa sylinteriputkien malleja kertyi jo toista sataa ja näin laajan osavalikoiman käyttö tuotannossa oli ongelmallista.

 

• Siirryimme valmistamaan vaimentimet molemmista päistä avoimella sylinteriputkella. Saimme tällä muutoksella lisää joustavuutta tuotantoomme ja pystymme sen ansiosta jatkossa reagoimaan nopeammin muuttuviin tarpeisiin.

• Vaihdoimme takaisin jäätä hyvin kaapivaan vihreään erikoispyyhkijään.

 

• Tämän tiivistepään voi vaihtaa kaikkiin C-sarjan vaimentimeen päivityssarjalla:

 

 

• Muutimme nopean liikkeen puristusvaimennuksen HS-säätimen uudeksi (+) -versioksi.

 

• Alkuperäisessä rakenteessa oli kahden shimmin pakka, joka saattoi taipua pysyvästi äärimmäisissä rasituksissa. Uusi kolmella shimmillä toteutettu pakka kestää snowcrossin kovat iskut muuttamatta ominaisuuksiaan.

 

• Suosittelemme tämän päivityksen tekoa kaikkiin Original, A, B, ja C-sarjojen vaimentimiin.

 

• Uusimman rakenteen käyttöönotto onnistuu helpoiten päivityssarjalla:

 

 

 

Lähettämö lomalla

Verkkokauppamme lähettämö on kesälomalla

Toimitamme verkkokauppaamme tulleita tilauksia taas 15.07.2024. Pahoittelemme katkoksesta aiheutuvaa vaivaa!