Tekniikkaa
46mm mäntä
Iso vaimennin kantaa kaikki kuormat
Totaltek-kelkkavaimentimissa on aina 46 mm mäntä.
Kelkkojen vaimentimet olivat kaasuiskunvaimentimen tullessa markkinoille poikkeuksetta 36 mm männillä varustettuja. Ne pystyttiin säätämään joko mukavan pehmeiksi pienissä pateissa tai riittävän kantaviksi suurissa heitoissa, mutta näiden ominaisuuksien yhdistäminen oli lähes mahdotonta.
Huippuvalmistajat siirtyivät vähitellen 46 mm telaston vaimentimiin ja säätäminen helpottui olennaisesti ja toiminnalliset rajoitukset vähenivät. Muutamilla valmistajilla on tuotannossa 40 mm vaimentimia, jotka toimivat kohtuullisen hyvin suksen jousituksessa, mutta keski- ja takavaimentimina ne ovat yhä hankalia säätää. Niiden kohdalla joudutaan vielä tyytymään kompromissiin mukavuuden ja suurten iskujen kestävyyden välillä.
PDS2
Kaksi mäntää tasoittaa patikkoa
Kaksimäntäinen PDS2 vaimennin yhdistää mukavuuden rauhallisessa ajossa ja riittävän vaimennuksen kovassa menossa.
Monien kelkkojen telaston geometria on hyvä rauhalliseen ajoon, mutta pattien pahetessa se saisi toimia joustomatkan loppuosassa progressiivisemmin. Tämä mekaaninen ongelma hankaloittaa iskunvaimentimen säätämistä melkoisesti. Jousituksesta tulee helposti pintakova ja se pohjaa kuitenkin liian helposti kovassa röykytyksessä.
Totaltekin PDS2-järjestelmä muuttaa vaimennuksen jäykemmäksi ennen jousituksen pohjaamista.
Joustoliikkeen alussa öljy virtaa vaimentimen toisen männän ohitse ja vaimennus on miellyttävä. Lähellä pohjaamista toinen mäntä painuu pienemmän sylinterin sisään ja öljyn on nyt virrattava myös sen säätölevyjen kautta. Vaimennin muuttuu jäykemmäksi ja sen vaimennus riittää taltuttamaan isotkin patikot.
PDS = Progressive Damping System