Etsitkö huippuiskunvaimentimia ralliprojektiisi?
Haluatko käyttää rahasi komealta kuulostavan kansainvälisen merkin tuotteisiin, jotka eivät toimi vakiosäädöillä suomalaisessa rallissa? Totaltekin suomaiset auton iskunvaimentimet on testattu kotimaisilla rallien pikataipaleilla toimiviksi. Niillä pääset heti nauttimaan kisavauhdista!
Ralliautoilu on suomalainen perinnelaji, jossa maamme on ehdottomasti kansainvälistä huipputasoa. Monella meistä riittäisi innostusta liittyä tämän hienon harrastuksen pariin, mutta aloittamisen kynnys on korkea. Sitä voi onneksi mataloittaa järkevällä auton rakennuksella ja tarkalla budjetoinnilla. Yksi kustannuseristä on jousitus, johon on helppo käyttää paljon rahaa. Totaltekin ralli-iskunvaimentimet ovat moottorikelkkailusta tuttua Totaltek-laatua eivätkä ole hinnoiltaan ja ylläpitokuluiltaan sieltä kalleimmasta päästä. Ne hankkimalla saat taatusti parhaan vastineen rahoillesi ja olet taas yhden askeleen lähempänä unelmaasi.
Totaltekin ralli-iskunvaimentimien kehittäminen käynnistyi vuonna 2013 kajaanilaisen KPM Techin ja Totaltekin yhteistyönä. KPM Tecillä on pitkä kokemus ralliautojen alustarakenteista ja niiden iskunvaimentimista. Totaltek puolestaan hallitsee iskunvaimentimien tuotannon. KPM Tech sovittaa Totaltekin tekemät proto-vaimentimet autojen jousituksiin ja testata niiden säädöt kohdalleen omilla testipikataipaleillaan. Tämän jälkeen Totaltek valmistaa myytävät iskunvaimentimet. Työn tuloksena syntyy jousitus, joka antaa autollesi eleettömän käytöksen niin talven jääpinnalla, kuin kesärallien liukkaalla irtosoralla.
Totaltekin vaimentimet kootaan Suomessa Tractive Suspensionin valmistamista komponenteista ja niissä käytetään monia rallikäyttöön suunniteltuja osia, joiden ansiosta vaimentimet sopivat suomalaiseen ralliin ja toimivat myös kovissa pakkasissa. Rakenne muistuttaa paljon Totaltekin moottorikelkkojen iskunvaimentimia, jotka on todettu kestäviksi niin snowcrossin äärimmäisissä iskuissa, kuin endurokelkkailun pitkäkestoisessa rasituksessa.
Aloitimme ralli-iskunvaimentimien kehittämisen BMW M3 (E36) mallin vaimentimista, sillä tämä auto on hyvin yleinen suomalaisissa ralleissa ja siksi hyvä testipenkki uudelle tuotteelle. BMW:n vaimentimilla saimme kerättyä palautetta monilta ajotavaltaan erilaisilta kuljettajilta ja pystyimme kehittämään vaimentimen perusrakenteen valmiiksi tuotteeksi.
MacPherson-etuiskunvaimentimien ominaisuudet
Totaltekin takaiskunvaimentimien ominaisuudet
- Alumiininen 46 mm sylinteriputki
- 16-asentoinen hitaan puristusvaimennuksen säätö
- 16-asentoinen nopean puristusvaimennuksen säätö
- 16-asentoinen vetovaimennuksen säätö
- Lisäsäiliö kiinteästi vaimentimessa tai letkun päässä
- Suunniteltu 59 mm sisähalkaisijaiselle jouselle
Totaltekin ralli-iskunvaimentimien kehittyminen ei ole pysähtynyt, vaan vaimentimia testataan jatkuvasti lukuisien testikuljettajien sekä dynamometritestien avulla. Tietoa tulee koko ajan lisää ja sen myötä vaimentimesi voi saada yhä parempia ominaisuuksia. Uuden entistä paremman säädön iskunvaimentimiin voi päivittää huollon yhteydessä. Kannattaa siis olla yhteydessä KPM Techin huoltoon ja kysyä, onko säätöihin taas keksitty jotain uutta ja parempaa. Jokaisessa Totaltekin valmistamassa iskunvaimentimessa on sarjanumero, jonka avulla voidaan jäljittää millainen säätö iskunvaimentimessa on sisällä.
Onko suunnitelmissasi ostaa hienon näköiset iskunvaimentimet kaukaa maailmalta ja sen jälkeen ryhtyä etsimään niihin suomalaisille teille sopivia säätöjä? Olisiko sittenkin helpointa laittaa jousitus kerralla kuntoon ostamalla kotimainen kisakäyttöön valmiiksi rakennettu iskunvaimenninpaketti?
Totaltekin auton iskunvaimentimia huoltaa ja säätää ammattitaidolla KPM Tech.