Eikö kelkka käänny mutkiin vai onko edellinen ohjaripari jo muuten vaihdon tarpeessa?

Meiltä löytyy apu tilanteeseen. Ohjarimallistomme on Suomen laajin ja siihen kuuluu ohjareita jokaiseen makuun, niin leppoisaan pilkkireissulla ajeluun, kuin rajuun kilpakelkkailuunkin.


Kelkkoja käytetään monella tavalla. Yksi ajaa rauhallisesti ja nauttien luonnosta, toinen taas painaa selkä kyyryssä täysillä kavereiden kanssa kisaillen. Ohjarilta vaaditaan ajotavasta riippuen eri ominaisuuksia.

 

  • Retkikäytössä ohjarin tulee olla edullinen ja kevyesti ohjattava, eikä siltä odoteta äärimmäistä pitoa.
  • Työkäytössä kelkan hyvä ohjattavuus polanteisella reitillä kuormaa vedettäessä on tärkeä ominaisuus.
  • Urheiluajossa tarvitaan hyvää pitoa ja yllätyksetöntä käytöstä, jotta kelkalla voidaan ajaa kovaa, mutta silti turvallisesti.
  • Kilpakelkkailuun teemme malleja, joissa ajon keveydestä on tingitty rajun pidon ja äärimmäisen vauhdin hyväksi.

 

Kaikki Totaltekin ohjarit ovat taattua suomalaista laatua ja niiden materiaalit alansa huippua. Ohjarin runko ei tarvitse suojakseen kulutuspaloja, sillä se valmistetaan kromi-molybdeni-teräksestä, joka on testiemme perusteella ohjarimateriaalina kolme kertaa ”rautakaupan vedettyä akselia” kulutuskestävämpää. Ohjarit on keltapassivoitu ja pakattu siisteihin ja hyvännäköisiin muovipakkauksiin, joissa on sopivuustaulukot.

Umpilumeen

Reittien ulkopuolella ajoon

Luistaa kivien yli, tunnokas ohjaus ja edullinen hinta

★★★★★   Hinta

★★★★☆   Ohjaavuus polanteella

☆☆☆☆   Ohjaavuus jäällä

★★★★☆   Ohjauksen keveys

★★★★★   Ajotuntuma kivikossa

★★★★★   Kestävyys kivikossa

 

  • Zero-ohjarin nimi tulee siitä, että mallista puuttuvat kovametallipalat kokonaan. Niissä on muita tyyppejämme pitemmät pultit, joiden ansiosta ohjarin kanssa voidaan käyttää suksen pohjassa lisämuovia. Tämä on reittien ulkopuolella ajavien ammattilaisten valinta.

 

  • Runkona 13 mm tanko jonka reunat on tasoitettu ohjauksen parantamiseksi.

Erinomainen polannepito, hyvä kestävyys ja sopiva hinta

★★★☆☆   Hinta

★★★★☆   Ohjaavuus polanteella

★★☆☆☆   Ohjaavuus jäällä

★★★★☆   Ohjauksen keveys

★★★☆☆   Ajotuntuma kivikossa

★★★☆☆   Kestävyys kivikossa

 

  • Utility-ohjarin nimi viittaa työkäyttöön, jossa se onkin parhaimmillaan. Tämän ohjarin rungon kyljet on jyrsitty tasaisiksi ohjauspidon parantamiseksi pehmeällä reitillä ja vähän kovemmallakin polanteella. Sitä käytetään myös Polariksen Gripper- ja Lynxin CTRL-suksissa, jossa se tuo täsmällisyyttä ja purevuutta ohjaukseen.

 

  • Runkona 13 mm tanko, jossa 5 kpl 90 asteen kovametallipalaa yhteispituudeltaan 127 mm.

Erinomainen polannepito, tunnokas ohjaus ja sopiva hinta

★★☆☆☆   Hinta

★★★★☆   Ohjaavuus polanteella

★★★★☆   Ohjaavuus jäällä

★★★☆☆   Ohjauksen keveys

★★☆☆☆   Ajotuntuma kivikossa

★★★☆☆   Kestävyys kivikossa

 

  • Freeride-nimi kertoo sen, että tämä ohjarimalli on kevyt ajaa, mutta se ohjaa hyvin myös pehmeällä reitillä. Ohjarin rungon kyljet on jyrsitty tasaisiksi ohjauspidon parantamiseksi pehmeällä reitillä. Testasimme Freeridea C&A suksia käyttävien snowcross- ja endurokuljettajien kanssa ja he ihastuivat heti sen kevyeen ohjattavuuteen.

 

  • Runkona 13 mm tanko, jossa 4 kpl 75 asteen kovametallipalaa yhteispituudeltaan 130 mm.

Urheiluun

Sporttiseen ajoon reitillä

Riittävä pito, hyvä kulutuskestävyys ja edullinen hinta

★★★★☆   Hinta

★★★☆☆   Ohjaavuus polanteella

★★☆☆☆   Ohjaavuus jäällä

★★★★☆   Ohjauksen keveys

★★★☆☆   Ajotuntuma kivikossa

★★★☆☆   Kestävyys kivikossa

 

  • Touring-ohjari on nimensä mukaisesti rauhalliseen menoon sopiva vaihtoehto. Materiaaliltaan se on kromi-molybdeni-terästä kuten muutkin ohjarimme. Touringia suosittelemme käytettäväksi työkelkoissa ja safari-firmojen pienimmissä kelkoissa. Touring-mallin viisi kovametallipalaa lisäävät ajoturvallisuutta jäällä ajettaessa.

 

  • Runkona 12 mm tanko, jossa 5 kpl 90 asteen kovametallipalaa yhteispituudeltaan 127 mm.

Raju pito, tunnokas ohjaus ja sopiva hinta

★★★☆☆   Hinta

★★★☆☆   Ohjaavuus polanteella

★★★☆☆   Ohjaavuus jäällä

★★★☆☆   Ohjauksen keveys

★★☆☆☆   Ajotuntuma kivikossa

★★★☆☆   Kestävyys kivikossa

 

  • Racing-ohjari on saanut nimensä kilpakuljettajilta, jotka ovat voittaneet vuosien mittaan lukuisia Suomen mestaruuksia juuri näillä ohjareilla. Racing on vuodesta toiseen kaikkein suosituin ohjarimalli. Sen pito riittää kovaan vauhtiin reitillä ja kisoissa, mutta hyvän pitonsa lisäksi sillä on erinomainen kulutuskestävyys. 

 

  • Runkona 12 mm tanko, jossa 8 kpl 90 asteen kovametallipalaa yhteispituudeltaan 204 mm.

Kilpailuihin

Enduroon, snowcrossiin ja nastoitettuun kelkkaan

Erinomainen pito, kevyt ohjaus ja sopiva hinta

★★★☆☆   Hinta

★★★☆☆   Ohjaavuus polanteella

★★★★☆   Ohjaavuus jäällä

★★★☆☆   Ohjauksen keveys

★★☆☆☆    kivikossa

★★☆☆☆   Kestävyys kivikossa

 

  • SpriNt on hyvä kompromissi reittikäyttöön, koska se on kevyempi ajaa kuin snoCross, mutta terävän kovametallinsa ansiosta puree kovaan jäähän paremmin kuin 90 asteen paloilla varustettu Racing. Ohjari toimii parhaiten uusissa kelkkamalleissa, joissa hyvä jousitus pitää suksen koko ajan maata vasten. 

 

  • Runkona 12 mm tanko, jossa 4 kpl 75 asteen kovametallipalaa yhteispituudeltaan 130 mm.

Ilmiömäinen pito, tunnokas ohjaus ja sopiva hinta

★★☆☆☆   Hinta

★★★☆☆   Ohjaavuus polanteella

★★★★★   Ohjaavuus jäällä

★★☆☆☆   Ohjauksen keveys

☆☆☆☆   Ajotuntuma kivikossa

★★☆☆☆   Kestävyys kivikossa

 

  • SnoCross-ohjari on kehitetty vaativaan kilpakäyttöön. Se on paras kompromissi nastoitetulla telalla varustettuun kelkkaan jäätikköisellä alustalla. 75 asteen kovametallipaloissa yhdistyy hyvä kulutuskestävyys ja esimerkillinen ohjauspito. 

 

  • Runkona 12 mm tanko, jossa 6 kpl 75 asteen kovametallipalaa yhteispituudeltaan 195 mm.

Lähettämö lomalla

Verkkokauppamme lähettämö on lomalla.

Toimitamme verkkokauppaamme tulleita tilauksia taas 30.09.2024. Pahoittelemme katkoksesta aiheutuvaa vaivaa!